tirsdag 23. februar 2010

Sammensatte tekster

På vår skole er det tradisjon med bokuke hver vinter. I år var temaet historiske personer og hendelser. Uka innledes med innmarsj og høytidelig åpning. Hvert trinn hadde fått et tema som de skulle synliggjøre ved innmarsjen, f.eks. skulle 1.trinn være indianere, 4.trinn vikinger, 5.trinn romere osv. 6.trinn valgte svartedauen og i forberedelsene før bokuka laget en av elevene mine på dette trinnet en glogg om svartedauen ved hjelp av Glogster EDU (og litt hjelp og veiledning fra meg). Og den passer jo fint inn i Fagplanen i samfunnsfag som bl.a. sier at "eleven skal kunne gjere nærare greie for eit sentralt tema i denne perioden" (historie, 7.trinn)

Gloggen ble vist for hele trinnet på SmartBoard og eleven fikk mye skryt. Likevel tror jeg ikke lærerne ser hvilke muligheter som ligger i denne applikasjonen for å nå ulike læringsmål i ulike fag. Skal elevene våre tilegne seg digitale ferdigheter slik det står i K06, må vi ta oss tid til å finne ut og sette oss inn i noen av de mange programmene og applikasjonene som er tilgjengelig. Det er ikke bare elevene som skal lære. Vi er ikke ferdig utlært selv om vi har fullført allmennlærerutdanningen eller lignende. Vi må fortsette å utvikle oss og tilegne oss ny kunnskap og nye ferdigheter og kompetanse som kan komme elevene våre til gode. Og det er jo nettopp det vi gjør vi som tar DKL. Her lærer vi om en del av de mulighetene som finnes, og ikke minst lærer vi å se disse i forhold til teori og K06.



Jeg har også prøvd meg på Comic Life som gjør det ekstra morsomt å leke med bilder. Jeg har ikke laget noe avanserte greier. Nå ville jeg først og fremst finne ut av mulighetene uten å bruke for mye tid. Jeg har bl.a. et par elever i 1.klasse som sliter litt med å lære seg fargene på engelsk. Og det var dem jeg tenkte på da jeg satte sammen disse bildene som Darrel Birkett har tatt:



Fikk litt scrap booking-følelse da jeg holdt på med dette. Kjempeartig - og ikke vanskelig i det hele tatt. Tror elevene fikser et program som dette lett som bare det.








Til slutt måtte jeg bare prøve Xtranormal. Jeg hadde aldri trodd at det kunne være så enkelt å lage en animasjon. Figurene kan p.t. ikke snakke norsk, men hva gjør vel det når vi kan bruke programmet i fremmedspråkundervisningen. Det var ganske mange språk å velge i. Jeg er feig og valgte engelsk, egentlig burde jeg vel sjekket ut tyskkunnskapene mine - tror nok kanskje det er like greit at jeg lot det være ;-)



Filmen kan du se her: http://www.xtranormal.com/watch/6162273 
Reklame, ja! Men hva så? Det er faktisk tema i sammensatte tekster i norskfaget.

3 kommentarer:

  1. Jeg synes at Glogsteren om Svartedauen som eleven din hadde laget var veldig fin. Hadde bakgrunner og illustrasjoner som passet veldig bra. Jeg prøvde å legge inn en kommentar om dette på Glogsteren. Tenkte det kunne være fint med en oppmuntring fra noen ukjente, men kommentaren ble ikke godkjent. Man måtte være medelev for å kommentere, sikkert fordi de er private.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Guri! Jeg skal fortelle eleven hva du har sagt - han vokser så du nærmest kan se det når han får ros :-)

    SvarSlett
  3. Enig med Guri ang. Glogsteren om Svartedauen, utrolig fin :-) Dette er et verktøy som egner seg godt i temaundervisning.
    Samtidig er jeg enig i at vi som underviser ikke ser hvilke muligheter som finnes av digitale verktøy i forhold til læringsmål, vi er nok litt redde for å prøve noe nytt. Vi får prøve å forandre på dette :-)

    SvarSlett