søndag 21. mars 2010

Bridge Construction

Vanligvis gjør jeg oppgavene vi får i riktig rekkefølge, men fristelsen ble for stor - jeg bare måtte prøve dette! Lego var min favorittleke da jeg vokste opp. Jeg er ganske misunnelig når tantebarn og stedatter får leke seg på Lego Robotsenteret på Norsk Teknisk Museum hver sommer - det ser veldig gøy ut! Ikke like moro å bygge digitalt, men helt ok. For meg hadde det nok gitt større utbytte å gjøre dette i virkeligheten, men det gikk da ganske bra i programmet også. Brobygging er "pensum" på 3.trinn på vår skole og jeg brukte erfaringene derfra og laget en enkel bro til pris 6.911,- (godt innenfor beløpsgrensen på 15.000,-). Den besto testen!





Forskning viser 7 (dataspill i skolen) sier at for å lykkes med dataspill i skolen er det nødvendig at:

  1. Lærerne setter seg godt inn i de spillene som anvendes.
  2. Spillene tilpasses elevsammensetning.
  3. Spillene må brukes i henhold til uttalte læringsformål.
  4. Det må være gode læringsrammer.
  5. Spillene fungerer som læringsaktivitet i seg selv, og ikke som belønning i forhold til tradisjonelle læringsopplegg
Nå har jeg gjennomført punkt 1 - delvis i alle fall ;-) 
I dette spillet tror jeg det er en fordel at elevene samarbeider - det må en viss logisk tenkning til - noen elever er flinkere til det enn andre. Det krever fantasi og utforskertrang - som er andre elevers styrke osv. I forhold til punkt 3 om læringsformål er det nye temaet i fagplanen for naturfag nærliggende - teknologi og design. For 4.trinn gjelder at eleven skal kunne:

  • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt
  • beskrive konstruksjoner og samtale om hvorfor noen er mer stabile og tåler større belastning enn andre
  • gjenkjenne og sammenligne bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet
Ingen problemer med å knytte dette spillet opp mot læringsmål i LK06 og selv om elevene bare går i 3.-4.trinn tror jeg de vil mestre programmet med litt veiledning/intro. Og det fører over til punkt 4 (læringsrammer). Gruppene bør ikke være for store når de får veiledning/intro i dette spillet. Det er, tror jeg, ganske ulikt andre spill elevene har vært borti før og det er viktig å ha alle med seg. De elevene som tar dette raskt bør få være mentorer for de andre. Og så det siste punktet: Dette spillet er så nært knyttet opp mot læringsmål i LK06 som det er mulig å komme - det er direkte relevant for å nå målene. Selv om elevene kanskje opplever det som en belønning (fordi det er et dataspill), er dette helt klart noe som er en flott læringsaktivitet i seg selv og som gir mer enn bare belønning. Spillet gjør læringsmålene mer realistiske spesielt med tanke på testen de må utføre til slutt - fungerte det? Eller kollapset broen? Min holdt! Og det er jeg glad for :-)
                                       
Kilde:



ITU (2006) Dataspill i skolen Forsking viser Nr.7 Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning [Internett] Tilgjengelig fra ITU: http://www.itu.no/filearchive/FV7.pdf 

UFD (2006) Kunnskapsløftet: Fag og læreplanar for kunnskapsløftet. Undervisnings- og Forskningsdepartementet [Internett]. Tilgjengeleg frå: http://www.udir.no/grep