fredag 2. oktober 2009

Digitale tekster, plagiat, og utfordringer i skolen

Plagiat har vært et problem i skolen lenge - og ikke bare siden datamaskinens inntog i samfunnet. Og ikke bare blant studenter i høgskoler og universiteter. Problemet er reelt også på barneskolen. Elevene begynner tidlig - uten at de selv er klar over hva de egentlig gjør. Og vi lærere er sløve til å si i fra i begynnelsen. Vi er bare glade for at eleven har gjort oppgavene / leksene sine. Hva er det jeg tenker på nå?

Jo, vi gir eleven en arbeidsoppgave i f.eks. naturfag eller samfunnsfag i 3.-4.klasse. Elevene leser spørsmålet, finner svaret i læreboka eller kanskje til og med på Internett og skriver svaret i boka si. Direkte avskrift, uten henvisninger. Hvorfor? De vet ikke bedre. De har ikke lært bedre. Vi som lærere har kanskje fortalt dem både en og to og tre ganger at de skal bruke egne ord. Men har vi vist dem hva vi mener? På mellomtrinnet begynner vi å snakke om kilder, kildehenvisninger, nettikette og bruker kanskje ord og begreper som plagiat. Men forstår elevene egentlig hva det er vi snakker om? Er vi flinke nok til å konkretisere og vise elevene hva det er vi mener? Forteller vi dem at når vi skriver av det andre har skrevet så stjeler vi? Ordet stjele kjenner de fleste elever betydingen av og de bruker det ofte selv - også når noen bare har lånt noe, f.eks. et viskelær. De liker ikke når andre stjeler, de vet at det er stygt. Men de forbinder ordet med fysiske gjenstander, ikke abstrakte ting som ord og setninger. Det er vår oppgave som lærere å få dem til å forstå at man også kan stjele andres ord og setninger og at det er like stygt som å stjele en gjenstand som andre eier.

Vår oppgave som lærere blir å ta tak i dette så tidlig som mulig. Lar vi elevene kopiere fra lærebøker, Internett osv., gir vi dem dårlige vaner og vi sier samtidig at det er greit. OK, jeg vet at i noen tilfeller er vi sjeleglade for at en elev i det hele tatt har skrevet noe og vi kan trøste oss selv med at eleven har funnet svaret og han/hun har fått skrivetrening. Men vi vet ingenting om vedkommende elev har forstått det han/hun har lest og skrevet, og vi vet ikke om det har skjedd læring.

Vi bruker Fronter og i fjor fikk vi tilbud om Ephorus plagiatkontroll. Som mye annet koster dette penger og vi valgte å ikke kjøpe det - vi er jo bare en barneskole, vi har ikke det behovet. Men har vi det? Riktignok får det ingen konsekvenser for en elev i barneskolen om vedkommende plagierer / kopier - det får ingen konsekvens karaktermessig. Men det kan få konsekvenser i forhold til arbeidsvaner, læring og holdninger. "Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet" står det i Opplæringslova §1.1 5.ledd. I samme paragraf (4.ledd) står det at opplæringa skal "fremje (...) vitskapleg tenkjemåte". Og det krever bl.a. at vi henviser til de kildene vi har brukt.
_________________________________________________________

Opplæringslova av 17.juli 1998 nr. 61. Tilgjegelig fra: http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html