tirsdag 30. mars 2010

Netvibes - et informasjonsnav

Snakk om nyttig verktøy! I det siste har jeg gjort meg kjent med informasjonsnavet Netvibes. Det har vært både spennende og lærerikt. Ved å bruke din egen Netvibes-side som startside på nettet, får du enkel tilgang til det som er viktig for deg.

Jeg har laget et par slike Netvibes-sider nå. Oppbyggingen er ganske lik. De har en startside med generell informasjon som kalender, "Dagen i dag", været, huskeliste og notatblokk. I tillegg har jeg laget faner for nyheter, ulike blogger, RSS-feedere som ikke er nyheter osv. På denne måten har jeg fått samlet alt på et sted. Og det er raskt og enkelt se om det har skjedd noe på f.eks. de ulike bloggene jeg følger. Jeg slipper å gå inn på hver enkelt.

Jeg har skilt mellom medstudenters blogger, foreleseres blogger og andre blogger.
Startsiden min inneholder typen "kjekt-å-vite"-informasjon. Den tror jeg at jeg kommer til å bli veldig glad i. Det som er viktig er å ikke overlesse sidene med for mye informasjon eller bruke for mange widgets. Disse tar plass og kan gjøre bildet uoversiktelig. Heldigvis er det mange ulike layout-muligheter for hver fane. Fargekoder gjør det også enklere og mer lesbart.

Jeg er ganske sikker på at de fleste som bruker Internett har lagt merke til dette symbolet når det har vært på nettet:

 RSS: Rich Site Summary eller Really Simple Syndication - eller på norsk: levende bokmerke / nyhetsstrøm - alltid oppdatert på siste nytt. Man trenger en feedreader/RSS-leser / informasjonsnav for å nyttiggjøre seg av RSS fullt ut (f.eks. Netvibes). Høgh beskriver en feedreader som et program, "som kan holde øje med opdateringer på hjemmesider, på weblogs og alle mulige andre steder, som bliver kodet med et såkaldt dynamisk bogmærke og derfor kan lade dem, der abonnerer få besked, så snart der er opdateringer". Jeg liker Jan-Arves sitat veldig godt: "La informasjonen komme til meg, hindre den ikke, for den tilhører oss". Det er jo nettopp dette som skjer ved å kombinere RSS og Netvibes. Genialt! Uttrykket Rimelig Smart Skoleredskap er også bra.

Høgh viser bl.a. til skoler i Australia hvor de bruker RSS og feedreadere.  Elevene får raskt tilgang på nye oppgaver etc. fra lærerne og lærerne ser f.eks. raskt når elevene har skrevet noe nytt i bloggene sine. Lærerne kan i tillegg holde seg lettere oppdatert rent faglig gjennom å følge fagnettsider etc. Foresatte gis også en god mulighet til å følge med gjennom å abonnere på RSS fra skolen/lærerne. Men det er viktig å lære elevene hva RSS og RSS-lesere er og hvordan de brukes - med måte (som med det meste annet). Det kan bli for mye å følge med på ved å bruke RSS også - og da blir noe av vitsen borte. Derfor er det også viktig å lære elevene å bruke RSS-lesere på en strukturert og disiplinert måte også. Skal de dele inn etter fag? Eller tema? Med tanke på overføringsverdi og tverrfaglighet vil jeg holde en knapp på det siste - elevene må lære å se sammenhenger. På den annen side kan det i løpet av et skoleliv bli MANGE temaer/emner man er innom. En kombinasjon er kanskje å foretrekke. "Ja takk, begge deler" - Ole Brumm er ofte en venn i nøden.

Jeg ville nok ikke jobbet med RSS og informasjonsnav på småskolen, men jeg ser ingen grunn til ikke å ta dette i bruk på mellomtrinnet - det har jeg tenkt å gjøre i M3. Og jo eldre elevene blir, desto mer tror jeg de vil se nytten i å bruke dette verktøyet i skolearbeidet sitt.

Har nettopp lest bloggen til Eva 2.0. Hun skriver også om informasjonsnav eller PLE (Personal Learning Environment). Hun viser til denne videoen laget av en 7th grader!





                                         
Kilder:
Høgh, K. (2007): RSS - Rimelig Smart Skoleredskap [Online]. Tilgjengelig fra: http://design.emu.dk/artikler/0750-rimeligsmart.html