onsdag 30. september 2009

Filhåndtering nok en gang...

Det slår meg hvordan man stadig får aha-opplevelser og assosiasjoner til både ditt og datt når man leser andres blogger. Da jeg begynte å kommentere Guris blogg om filhåndtering var det først bare en ting jeg hadde tenkt å si - plutselig ble det mer gitt :-) 

Skolerelaterte lenker på Internett

Elevene mine og jeg bruker ofte ulike læringsressurs som vi finner på nettet. Det kan være sider som et forlag har gitt ut i forbindelse med et læreverk (f.eks. Aschehougs Midgard 5.-7.trinn). Dette nettstedet er multimodalt og bruker tekst, bilde, lyd og video. I tillegg er det interaktivt og krever at elevene er aktive. Vi bruker også nettsider fra det offentlige (f.eks. Norges forskningsråds nysgjerrigper.no). Her er det mye spennende å lese og se og artikler som berører samme område er lenket sammen. Det hender også at vi bruker sider som studenter ved høgskoler og universiteter har laget (for eksempel Pål Baklids PowerPoint om trær). Selv om Baklid har laget en PowerPoint som i utgangspunktet ikke krever at man er knyttet opp mot Internett, har han lagt inn lenker som gjør at det likevel kan være praktisk å ha Internettilkoblingen på plass (PowerPointen kan brukes uten, men da vil ikke Internettlenker fungere). Baklid har f.eks. lenket videre til student Marte Melbøs nettside Bestemmelsesnøkkel for trær, og til Høgskolen i Vestfolds samling av De klassiske undervisningsplansjene). Begge er gode lenker og elevene kan lære mye om trær på disse sidene. Elevene må være aktive i Baklids PowerPoint og i Melbøs Bestemmelsesnøkkel. Begge har brukt kort og enkel tekst samt fotografier og tegninger.

Etter som tiden går vil nettsider som dette bli mangelfulle fordi nettsidene forsvinne – høgskolene tar ofte bare vare på dem i en begrenset tidsperiode. Og det er jo veldig dumt – særlig hvis man som elev og lærer liker sidene og finner dem interessante og lærerike. Plutselig en dag er de borte – gone with the wind, eller noe helt annet. Jeg opplevde dette flere ganger da jeg jobbet med denne øvingsoppgaven - veldig frustrerende. Heldigvis sitter jeg hjemme og elevene slipper (denne gangen) å oppleve at ting ikke blir som vi først har sagt.

Jeg jobber som spesialpedagog. Mange av elevene mine sliter med å lese. I mange av teoribøkene som benyttes på mellomtrinnet er det mye tekst og lite luft. Det gjør mine elever motløse og de mister interessen før de en gang har begynt. Ved å bruke nettsteder som Midgard slipper elevene å lese – de kan bare trykke på en knapp og få teksten opplest (krever riktignok at eleven sitter alene eller bruker hodetelefoner). Det er passe med tekst og luft, bilder som illustrerer og ikke minst videoer som underbygger det som sies i teksten. Bare det å høre ordet video er nok til å vekke interessen hos mange elever. Men de må fenge og ikke være for lange. Elevene må ha mulighet til å kunne få med seg innholdet. I Midgard er det også en quiz til slutt som gjør at elevene kan teste egen hukommelse.

Elevene har krav på tilpasset opplæring. Læringsressurser er ikke bare for de svake. Det er lettere tilgjengelig når man som jeg sitter alene på et rikholdig grupperom med én elev, enn når man for eksempel har 90 elever samlet på en base med 20-30 pc-er tilgjengelig. Heldigvis har basene også små og store grupperom samt to SmartBoard-tavler – men slikt krever organisering og TTT.