fredag 20. november 2009

Dataansvarlig vs Pedagogisk IKT-veileder

Er i gang med å sjekke at alt er på plass før 23.november når vi skal levere første del av "eksamen". Bl.a. leser jeg igjennom målene i de ulike leksjonene og kom over dette målet i leksjonen for Digital plattform:

Reflekter over rollen(e) dataansvarlig og pedagogisk IKT-veileder.

Jeg mener at dette dreier seg om to ulike jobber. Riktignok kan en og samme person i skolen ha disse to jobbene, men da bør vedkommende neppe har annen jobb i tillegg. Dessverre er det ofte slik, bl.a. på den skolen jeg jobber. Dvs. vi har en IKT-ansvarlig (dataansvarlig) - en som har ansvar for drift og alt det tekniske på skolen (f.eks. serverne, hardware, tanking, bestilling av ny hardware, reparasjon osv.). Det er dette det står om i stillingsbeskrivelsen hennes. Jeg på min side har ansvaret for skolens hjemmeside (webredaktør) samt Fronter. Vi mangler en person som har fått ansvaret som pedagogisk IKT-veileder. Vedkommende er dypt savnet! Hver dag - flere ganger om dagen!

Har lærerne problemer med en skriver, SmartBoarden eller en PC, så skal de kontakte IKT-ansvarlig - og det gjør de. Spørsmål om skolens hjemmeside og ting på Fronter skal de komme til meg med. Men hva så med resten? Hva med alle de ulike programmene som lærerne har tilgjengelig og vet om? For ikke å snakke om alt det de ikke vet om? Hvem har ansvaret for å informere dem? Og hvem har ansvaret for å lære dem å bruke programmene?

I ansettelseskontrakten så står det noe om at enhver plikter å holde seg "up to date" og ha ansvar for egen læring. Flere lærere jeg kjenner kvier seg for alt som har med data å gjøre. De ønsker "ei hand å holde i" og få alt inn med teskjeer og step-by-step-oppskrifter. Vi har flere ganger informert om (muntlig og skriftlig) hvor slike opplæringsprogrammer finnes, både i forhold til Office-pakka (Word, Excel, PowerPoint)(f.eks. IKT for elever) og Fronter. Men bare de mest interesserte har benyttet seg av dette.

Problemet er at dersom en lærer ikke føler seg kompetent i brukt av IKT eller ulike programmer, så får ikke elevene den undervisningen de skal ha heller. Og i følge K06 så er digitale ferdigheter en grunnleggende ferdighet som skal inngå i alle fag! Forhåpentligvis vil dette endre seg om noen år når yngre lærere overtar mer og mer i skolen. Vi kommer til å miste mange dyktige lærere som har mange flotte undervisningsopplegg ol., men vi får noe annet. Og dagens elever trenger kanskje noe annet? Samfunnet forandrer seg stadig. Jeg påstår at i dagens samfunn er det nesten like ille å være digital analfabet som "vanlig" analfabet. Men bare nesten... For kan du lese, så kan man også finne ut hvordan en PC og programmer fungerer. Og med syntetisk tale så kan man få det meste lest opp for seg også.

Vi trenger flere pedagogisk IKT-veiledere i skolen. En som kan veilede, forklare, vise og informere skolens ansatte i bruk av PC, ditigtale kameraer, skannere, programmer osv. En som kanskje kan bistå lærerne i timene med elevene. En som er oppdatert og som kjenner de ulike programmene godt. En som kan komme med tips. Med oppmuntringer. Og med et spark bak dersom det skulle være nødvendig :-)

1 kommentar:

  1. Dette var interessant å lese, jeg er så enig med deg. Det er mange lærere, (og ikke nødvendigvis den eldre garde)som føler seg lite kompetent i forhold til IKT i skolen. Derfor blir opplæringen og bruken av PC veldig skjev, selv innenfor samme klassetrinn på samme skole. Ved vår skole har vi nå utarbeidet et minstekrav på hva lærere og elever skal gjennom av undervisning og bruk av data i løpet av året. Vi bruker Fronter, og der har vi blant annet lagt inn krav på hvor mange innleveringer, prøver og andre aktiviteter elever (og lærere) skal ha i fronter.

    En av de tingene jeg kan bli frustrert over er at jeg ikke får formidlet den kunnskapen jeg har, og får i studiet, på en god måte, til mine kolleger. Det er satt av alt for lite tid til opplæring/oppgradering på datakunnskaper i fellestida vår.

    SvarSlett